Velkommen til Gran Vista

Ferie med udsigt

Forsikringer ved billeje - JA, EN LANG, MEN VIGTIG HISTORIE:

Problemet kommer af den store konkurrence, der er på udlejningspriser.  Der kommer ofte noget ekstra oveni, hvis man ikke er opmærksom og læser det som står med småt. Man kan sikkert også undgå problemer, hvis man går direkte til de store, Avis, Hertz osv - men så er prisen jo også en hel anden. Eller Faircarrent, som ligger et sted midt imellem og ikke har nogle skjulte udgifter.

De krævede lovpligtige forsikringer er altid inkluderet - men de små lokale firmaer vil jo så gerne have, at man tilkøber fuld dækning, og det koster ofte lige så meget som billejen, om ikke mere.

Check før I booker om ikke I har dækning via et kreditkort, hvis der skulle opstå skader el.lign. under opholdet. Eller måske via en anden forsikring herhjemme. Men selvom I har, så har de svært ved at acceptere det dernede, fordi de selv tjener på at sælge ekstra forsikringer, og derfor presser ganske meget på for at man skal købe fuld dækning. Men vi anbefaler at man står fast og siger nej tak, i hvertfald hvis man har checket at man er dækket på anden vis. Bilfirmaet dernede beslaglægger så et beløb til dækning af skader, som ikke måtte være dækket af de lovpligtige forsikringer, og det kan godt være et ret stort beløb, op til 1400 euro. Det beløb har vi dog altid selv fået tilbage efterfølgende uden problemer. Kun en enkelt gang havde de trukket 50 euro for en påstået "sivende punktering", som først havde vist sig efter vi havde afleveret bilen - påstod de - og efter at de faktisk havde accepteret bilen. Vi klagede - og fik beløbet tilbage.

Priserne kan se billige ud - men læs nu det med småt - f.eks. er der ofte en "airport charge" og måske "refueling charge" (hvis man ikke afleverer bilen fuldtanket) - og selvfølgelig kommer der en tankfuld benzin oveni.  

 Pas også på med valgmulighederne. Nogle tilvalg er forvalgt - og så skal man selv fjerne fluebenet, hvis man ikke ønsker det (ligesom med pladsreservering hos Norwegian).

Men check først om I er dækket af forsikringer herhjemme, ring evt. til Jeres forsikringsselskab eller kreditkort udsteder og få bekræftet dette. Mastercard har faktisk en formular, man kan medbringe for at overbevise de aggressive sælgere dernede om at man ER dækket, for sagen er meget kendt blandt forsikringsselskaberne. Har I IKKE dækning hjemmefra, ville vi nok acceptere den ekstra forsikring, og den er i øvrigt billigst, hvis man bestiller den i forvejen, fremfor at man bliver overtalt nede ved skranken, når bilen skal afhentes. Men der er ingen grund til at tage de ekstra forsikringer, hvis man i forvejen har dem hjemme.

En anden mulighed finder her: https://www.insurance4carhire.com/daily-car-hire-excess-insurance

Det er et engelsk selskab som har specialiseret sig i at lave korttids billeje forsikringer, sikkert også som et resultat af problemerne. Vi har ikke selv brugt dem - men det kunne være et alternativ til at tage forsikringen hos biludlejeren.


KONTAKT

Sanne & Preben, mail info@granvista.dk, tlf. +45-4252 1612


 



Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk